lørdag 20. februar 2010

Når det er helg baker vi!


Når helgen kommer og været ikke er bra blir ungene fort i dårlig humør av å være inne. Da må man bare sette hodet i sving å finne på noe gøy innendørs! Min største sønn er veldig glad i å følge med på hva mamma lager på kjøkkenet så jeg bestemte at vi skulle lage boller med sjokoladebiter i.
Ble veldig fornøyd med resultatet!:) Bollene ble veldig luftige og smakte godt.

Her er en bolleoppskrift for de som lurer på hvordan man lager en helt vanlig bolledeig:

600g mel
1 dl sukker
1 ts kardemomme
3,5 dl melk
100g smør
50 g gjær

Bland alt det tørre i en bolle. Smelt smør i en kjele og tilsett melken, som skal være lunket (ca.36-37 g). Bruker du fersk gjær blander du den ut sammen med smøret og melken.
Hell melkeblandingen over melet og rør (eller elt om du har en god kjøkkenmaskin) til en smidig deig. La så deigen heve i ca 30 min før du triller ut boller i den størrelsen du ønsker. Hev på nytt i ca 30 min før du pensler de med egg eller melk for en blank overflate.

Bollene skal stekes på 230 grader i 10 min på nederste rille.

Lykke til og håper det smaker!;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar