tirsdag 23. august 2011

Sjokoladekake med appelsinsmørekrem

Personlig synest jeg at sjokoladekake er en kjedelig kake, men med rette fyllet kan den gjøres om til en fantastisk god kake!
Sjokolade i seg selv kan være ganske mektig om man spiser det i store mengder.
Så denne gangen ville jeg friske den opp litt med å lage appelsinkrem.
Her kommer oppskriften på sjokoladekaken:

Ingredienser
 4 egg
5 dl sukker
200 g smør
3 dl melk
5 dl hvetemel
2 ss vaniljesukker
3 ss kakao
4 ts bakepulver

Fremgangsmåte

Egg og sukker piskes til eggedosis i minst 15 min.
Smørest smeltes og melken has i.
Bland tørrt og vått i eggedosisen og pisk sammen.
Jeg brukte langpanne til denne kaken, men du kan bruke den formen du ønsker.

Stekes ved ca. 180 grader i 35-45 min på nederste rille. 

La kaken stå inni ovnen for å avkjøle seg.


Appelsinsmørekrem

125 g smør
4 dl melis
2 ts vaniljesukker
1/2 dl appelsinsaft
100 g sjokolade
Skall av 1 appelsin.

Smør og melis skal røres sammen. Husk at det må være smør og ikke melange!

Smelt sjokoladen i vannbad og rør inn i fyllet.
Ha i juice og appelsinskall.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar