tirsdag 2. februar 2010

Tikka Masala


Tikka Masala er veldig enkelt å lage og smaker sinnsykt bra!
Du kjøper inn kylling eller strimlet svinekjøtt (begge sortene er magre), grønnsaker som du liker eller findus sin wok-blanding og ett glass med tikka masala saus.
Noen liker nanbrød til, men jeg har lagt min elsk på focaccia. Det er et italiensk brød som du kan bestemme selv hva du vil ha oppå. Det mest vanlige er rosmarin, chilli eller oliven...Du får rett og slett prøve deg frem:)

Hadde aldri forestilt meg at det var så enkelt å lage! Derfor skal jeg dele oppskriften med dere;)

Focaccia:

1 l Lunket vann
20 g Salt
1 pk fersk gjær/tørrgjær
1 kg mel

Du blander vann, salt og gjær i en bolle og rører inn melet.
Dette skal være en veldig klissete deig!!
Dekk bollen med plast og la den heve i 30 min.
Kle en langpanne med bakepapir og tøm deigen oppi. Fordel den jevnt utover så den dekker hele langpannen.
Hell på olivenolje...og enda litt til.
Oljen vil trekkes ned i brødet under stekingen, men når du spiser det skal du sitte igjen med en litt oljet følelse i fingrene, da er den perfekt!

Det finnes også oljer med feks hvitløk og chili...kanskje noen ønsker å prøve det? Jeg har IKKE prøvd det selv så kan ikke svare på om det er godt.

Så er det tid for å ha på salt...bare pakk bort det vanlige saltet igjen! Her skal det brukes grovt havsalt eller maldon havsalt.
Brødet skal ikke bli for salt så vær forsiktig!
Om du ønsker noe mer oppå som chili eller oliven har du det også oppå og trykker det litt ned i brøet.
Focaccian skal stekes i stekovnen på 250 grader i ca 25 min

Håper det smaker, vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar